Zo aan het eind van het jaar is het altijd weer tijd om iets zinnigs te zeggen over het komende jaar en in de categorie beter goed gejat dan slecht bedacht, hieronder de trends op social media gebied voor 2013.
1.Entertainment i.p.v. traditioneel adverteren; mensen krijgen zo veel reclame om hun oren, dat ze zich ervoor afsluiten. Leuke en mooie filmpjes daarentegen die worden met zeer veel overgave gedeeld. Een leuk voorbeeld hiervan is de Coca Cola Happiness Machine of natuurlijk de geweldige parachutesprong eerder dit jaar die zeer duidelijk door Red Bull werd gesponsord.
2.Social commerce;steeds meer mensen zien de voordelen van het kopen bij webwinkels (e commerce) maar nu gaan we hier nog een stap verder in. Shoppers zullen meer en meer hun aankopen en ervaringen delen via Social Media en hier zal ook op moeten worden ingesprongen. Dus niet alleen de website/webwinkel moet er strak uitzien, maar alles moet passen binnen de shopbeleving, inclusief het sharen per social media.
3.User paid content; het oude “spreekwoord” kost het niets, is het niets lijkt weer helemaal van toepassing. Door de enorme hoeveelheid aan informatie, en doordat deze zo makkelijk te verspreiden is en er dus geen garantie meer is op waarheden, zullen gebruikers meer en meer paid content gaan gebruiken. Hieronder vallen dan ook zaken als muziek, films, apps en dergelijke.
4.Online video: de toename van video van de afgelopen jaren lijkt zich voort te zetten. En je kunt wel op je website een heel artikel schrijven over waarom je nu zo goed bent inw at je doet, maar seeing is believing en filmpjes blijven beter hangen.
5.Klantrelatie eerst: weet wie je klant zijn en maak hen ambassadeurs. Ging het 2 jaar geleden nog om zoveel mogelijk volgers te hebben, het besef is nu wel gekomen dat alleen volgers nog niets voor je doen. Zorg ervoor dat jouw ambassadeurs het verhaal ook kunnen vertellen, dat kan zijn via een bestaand social media platform maar meer en meer zien we nieuwe bedrijfseigen comunities ontstaan.
6.Gamification; maak er een “spel”van, zorg dat mensen status, toegang, macht en korting krijgen. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld FourSquare. Na voldoende check-ins wordt je hier de Mayor.. en buiten status doet dit nog niet zo veel.
7.Social media na Facebook; misschien is na Facebook niet het juiste woord maar eerder naast Facebook. ZIj zijn absoluut de marktleider op het vlak van social media, maar er zijn vele kleinere partij die heel goed een niche markt bereiken. Denk ook aan zaken als Scoupy of Google+.
Het is dus zeker een voortzetting van het huidige pad, maar wel een waar je zeer zeker je voordeel mee kunt doen, mits je er slim mee omgaat. De volledige presentatie is beschikbaar viaSlideshare.
Mochten er nog andere onderwerpen zijn, die we kunnen behandelen, laat ons dit dan weten.